CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

:: Ceritera Seorang Aku ::

create your own banner at mybannermaker.com!

Monday, February 14, 2011

(^_^) Situasi 13: Bahasa yang rosak mencerminkan bangsa yang rosak



Assalamualaikum...

Anda suka makan rojak? Rojak adalah sejenis makanan. Rojak sedap! Salah satu jenis rojak adalah "rojak petis". Di dalam "rojak petis "terdapat campuran sayur-sayuran seperti lengkuas, kangkung, timun, nanas, cili dan sebagainya. "Macam-macam ada!"..



Kita lihat di dalam rojak, semua bahan-bahan dicampuradukkan barulah ia menjadi sedap untuk dimakan. Tetapi jika bahasa kita dicampuradukkan adakah ia menjadi "sedap" juga? Anda tahu bahasa rojak? Bahasa rojak adalah bahasa campuran terutamanya campuran bahasa Melayu dengan bahasa Inggeris yang sering digunakan oleh penutur Melayu dalam komunikasi. Dalam aktiviti berbahasa, jika kita mencampuradukkan bahasa kita dengan bahasa lain dalam komunikasi, maka jadilah bahasa itu bahasa rojak. Saya lihat penggunaaan bahasa rojak semakin meluas digunakan sama ada dalam komunikasi seharian, di dalam media massa termasuk media elektronik. Malahan lebih teruk lagi apabila bahasa tersebut digunakan dalam situasi formal seperti di dalam majlis rasmi atau di dalam bilik kuliah dan sebagainya. Di mana-mana sahaja, pasti sahaja akan terdengar dipendengaran saya komunikasi seseorang dengan seseorang yang lain menggunakan bahasa rojak.  Saya mengambil contoh satu situasi yang berlaku ketika saya makandi sebuah kedai makan.

Si gadis: Kakak, nak order.
Pelayan: Ye dik nak order ape?


Perkataan "order" memang sudah menjadi kebiasaan kepada kita untuk kita gunakan semasa ingin membuat pesanan. Jarang sekalilah saya mendengar orang berkata "Nak buat pesanan." Malahan saya sendiri sering menggunakan perkataan oreder ketika ingin memesan makanan atau minuman di kedai makan. Sebenarnya ini juga merupakan salah satu 'bahasa rojak' yang sering kita gunakan tanpa kita sedari kerana ia nampak kecil. Tetapi perkara yang kecil inilah jika semakin banyak digunakan akan menjadi semakin besar. Sebenarnya isu ini bukan isu yang baru. Sudah terlalu lama isu ini diperbahaskan oleh ahli-ahli bahasa tentang bagaimana untuk mengatasi masalah ini. Sekiranya slogan "Bahasa Jiwa Bangsa" tidak disematkan dalam jiwa generasi pada masa sekarang akan lunturlah identiti penutur bahasa Melayu itu sendiri. Jika mahu menggunakan bahasa Melayu, gunakanlah bahasa Melayu sepenuhnya manakala jika ingin menggunakan bahasa Inggeris, gunakanlah bahasa itu sepenuhnya dan janganlah dicampuradukkan antara kedua-dua bahasa tersebut sehingga mencemarkan identiti dan keagungan bahasa tersebut terutamanya bahasa Melayu.

Saya ada membaca di dalam akhbar Utusan Malaysia, seorang profesor dari UPM menyatakan bahawa "Bahasa yang rosak mencerminkan bangsa yang rosak." Kata-kata ini menunjukkan kepada kita bangsa Melayu semakin rosak. Hal ini kerana penggunaan bahasa Melayu kini sudah semakin luntur disebabkan sikap tidak peka masyarakat sehingga mencampuradukkan bahasa mereka dengan bahasa lain menjadi bahasa rojak.



   ::Bahasa jiwa bangsa::  :: Musnah bahasa, punahlah bangsa:: 

No comments:

Post a Comment