CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

:: Ceritera Seorang Aku ::

create your own banner at mybannermaker.com!

Wednesday, February 9, 2011

(^_^) Situasi 5: Pisang goreng VS Goreng pisang




Assalamualaikum...

Dalam diari kali ini, saya ingin mengulas mengenai kesalahan penggunaan frasa yang sering dilakukan oleh kebanyakan penutur bahasa Melayu. Sudah banyak kali saya perhatikan,  apabila saya pergi membeli pisang goreng di gerai-gerai kecil tidak kiralah di sekitar Tg. Malim atau di negeri saya sendiri di Johor, saya perhatikan akan ada sahaja yang menggunakan frasa goreng pisang dalam konteks ayat yang salah.

"Cik, nak beli goreng pisang dua ringgit...





Frasa "goreng pisang" adalah frasa kerja yang menunjukkan perbuatan dan salah jika digunakan dalam konteks ayat di atas...tetapi sebetulnya ayatnya adalah begini:

"Cik, nak beli pisang goreng dua ringgit"





Frasa "pisang goreng"  yang sepatutnya digunakan kerana dalam konteks ayat di atas apa yang mahu dibeli orang tersebut adalah sesuatu benda iaitu pisang yang telah digoreng dan bukannya mahu membeli sejenis perbuatan iaitu menggoreng. Jika situasi ini berlaku di hadapan saya dan pelakunya adalah rakan saya sendiri, saya akan menegurnya dan memperbetulkan kembali frasa yang digunakan olehnya supaya dia tidak mengulang kesalahan bahasa yang sama. Perkara sebegini walaupun nampak agak kecil di pandangan mata orang lain, tapi pada pendapat saya, kita sebagai penutur bahasa Melayu haruslah mendidik diri sendiri dan orang lain untuk menggunakan bahasa yang betul dalam konteks dan situasi yang betul...











No comments:

Post a Comment