CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

:: Ceritera Seorang Aku ::

create your own banner at mybannermaker.com!

Wednesday, March 16, 2011

(^_^) Situasi 30: Mencarut Budaya Kurang Ajar



Assalamualaikum....
Suatu hari semasa saya sedang melayari laman sosial ‘facebook’, saya terbaca komen seorang rakan di halaman profil ‘facebook’nya.
     Sangat tertekan. Babi!
Perkataan babi seperti yang kita ketahui merupakan kata yang kesat dan tidak sopan. Ia boleh dianggap mencarut walaupun sebenarnya ia hanya nama sejenis binatang, tetapi apabila digunakan kepada manusia memanglah sangat tidak sopan. Apatah lagi, kita tahu bahawa babi merupakan sejenis binatang yang haram dimakan malahan disentuh juga haram bagi umat Islam. Apakah itu mencarut?
Mencarut merujuk kepada perbuatan maki-memaki ataupun pengeluaran kata-kata kesat. Secara umumnya,mencarut adalah kelakuan yang tidak membawa sebarang faedah. Selain itu perbuatan mencarut akan mengurangkan rasa hormat orang ramai terhadap diri seseorang. Seseorang itu dianggap kurang beradab, dan mempunyai mentaliti yang kurang matang. Dalam kebudayaan orang Melayu pula, mereka yang mencarut biasanya dikatakan kurang ajar mungkin disebabkan oleh kejahilan, kurang pendidikan, berasal dari keturunan tidak baik, dan lain-lain.


No comments:

Post a Comment