CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

:: Ceritera Seorang Aku ::

create your own banner at mybannermaker.com!

Wednesday, March 16, 2011

(^_^) Situasi 38: Cakap terbalik




Assalamualaikum….
Saya ingin ingin menceritakan pengalaman saya berkomunikasi dengan seorang rakan yang berasal dari negeri Sabah. Berikut merupakan perbualan saya dengan rakan saya itu:

Saya: Ko tak balik ke?
Rakan: Tak. Malas aku bah…
Saya:Ko xpenat ke dok sini lama-lama? Dah makan belum?
Rakan: Makan suda….

Saya perhatikan, dalam pertuturan  terutama orang yang berasal dari negeri Sabah, mereka sering bercakap dengan menggunakan rumus M-D… tetapi dalam bahasa Melayu, telah ditetapkan bahawa hukum D-M merupakan hukum sebenar dalam bahasa Melayu dan penggunaan frasa yang tidak menepati hukum D-M dianggap salah kecuali beberapa frasa yang dikecualikan daripada mematuhi rumus ini seperti perkataan Perdana Menteri dan sebagainya. Selain dari masyarakat negeri Sabah, masyarakat Baba-Nyonya juga mempunyai kod bahasa ‘cakap terbalik’. Bagi kita, sebagai penutur asli yang telah biasa dengan penggunaan hukum D-M apabila mendengar orang lain bercakap dengan cara ‘cakap terbalik’, ia dikatakan sesuatu yang sangat pelik dan janggal. Dan orang tersebut kita anggap seperti orang yang tidak pandai dan fasih berbahasa Melayu. 


No comments:

Post a Comment