CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

:: Ceritera Seorang Aku ::

create your own banner at mybannermaker.com!

Thursday, March 17, 2011

(^_^) Situasi 39: Kata sapaan menunjukkan rasa keakraban




Assalamualaikum…..
Dalam entri kali ini, saya ingin menceritakan pengalaman saya ketika berkomunikasi dengan  seorang penulis FELDA yang berbakat besar iaitu Ramli Daud. Beliau berumur 74 tahun dan telah menulis sejak di bangku sekolah rendah lagi. Saya dan ahli kumpulan telah bersepakat untuk menemuramah Ramli Daud sebagai respondan kajian kami untuk menyiapkan tugasan bagi Kursus Keterampilan Penulis. Sebelum bertemu dengan beliau, saya terlebih dahulu telah menghantar mesej melalui sistem pesanan ringkas (SMS). Berikut merupakan mesej-mesej kami yang telah saya dihantar dan dibalas oleh beliau:

Saya:
“Assalamualaikum Encik….
Maaf mengganggu, saya Maisarah, pelajar dari UPSI, saya dan rakan-rakan ingin menemuramah Encik untuk tugasan kami. Boleh tak nanti saya dan rakan-rakan bertemu dengan Encik?”

Ramli Daud:
“Waalaikumussalam…
Nanti datanglah ke rumah Pak Cik di Felda Sungkai…Tapi pak cik seganlah sebab dah ramai sangat pelajar UPSI yang datang menemuramah pak cik. Apa yang pak cik cakap semua benda yang sama..

Saya:
Tak apa pak cik, lain orang lain caranya. InsyaAllah hari Rabu nanti kami datang. Boleh tak pak cik bagi alamat rumah pak cik?


Kemudian, pak cik Ramli Daud pun memberikan alamat rumahnya….
Daripada mesej di atas boleh dilihat pada awalnya saya menggunakan kata sapaan Encik terhadap Pak Cik Ramli, tetapi kemudian apabila beliau sendiri membahasakan dirinya pak cik, saya terus memanggilnya pak cik. Saya rasa lebih selesa apabila beliau menggelarkan dirinya pak cik kerana panggilan tersebut nampak lebih mesra. Pada mulanya, saya memanggil beliau Encik dan saya merasakan bahawa ada jurang yang terlalu jauh antara kami tetapi apabila memanggil beliau dengan gelaran pak cik, saya dapat rasa satu kemesraan dan keakraban dengan beliau. Jadi, sememangnya kata sapaan atau panggilan terhadap seseorang itu boleh menunjukkan rasa keakraban terhadap seseorang yang disapa. Namun begitu perlu diketahui bahawa menggunakan kata sapaan yang betul amat penting bagi menjaga tatasusila sebagai orang Melayu yang beradab. Kata sapaan mestilah mengikut keadaan atau situasi dengan siapa kita bercakap. Ia merupakan salah satu adab dalam proses komunikasi.


No comments:

Post a Comment