CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

:: Ceritera Seorang Aku ::

create your own banner at mybannermaker.com!

Wednesday, March 16, 2011

(^_^) Situasi 37: Macam tu ek....




Assalamualaikum….
Pada hari Selasa yang lepas, semasa sedang mengikuti kelas Semantik dan Pragmatik Bahasa Melayu, saya mendengar pensyarah saya bercakap mengenai sebutan hujung yang selalu disebut oleh masyarakat kita yang berbeza negeri. Beliau mengambil contoh negeri Kelantan, Kedah dan Johor.

Kita pi kedai sat gi no (dialek Kedah)
Kite gi keda jap gi deh (dialek Kelantan)
Kite gi kedai jap gi ek (dialek Johor)

Bunyi hujung sebutan dialek-dialek tersebut memang sudah menjadi kebiasaan di masyarakat di negeri-negeri tersebut. Bagi saya, sebagai seorang yang berasal dari negeri Johor, sebenarnya sebutan ‘ek’ di hujung ayat sememangnya sudah menjadi kebiasaan. Saya tidak tahu apa sebenarnya maksud ‘ek’ tetapi jika ditinjau dalam Kamus Dewan, perkataan ‘ek’ bermaksud kemegahan. Jika orang Johor menyebut perkataan ‘ek’ dihujung ayat, adakah dikatakan orang Johor suka bermegah-megah? Bagi saya tidak! Mungkin itu adalah satu ‘trade-mark’ bagi orang Johor. 

Penggunaan kata ‘ek’ di hujung ayat menunjukkan identiti orang Johor. Sebagai contoh, kita sedia maklum bahawa negeri Selangor, Kuala Lumpur dan Johor mempunyai loghat yang tidak banyak berbeza  antara satu sama lain dan sukar untuk kita menentukan identiti mereka sama. Tetapi jika seseorang dalam kalangan mereka bercakap menggunakan banyak perkataan ‘ek’, sudah tentu orang lain dapat mengagak bahawa orang itu adalah orang Johor. Walau bagaimanapun, bagi negeri Kedah dan Kelantan walaupun tanpa menggunakan ‘no’ dan ‘deh’ dalam percakapan orang lain masih boleh mengagak bahawa mereka merupakan orang Kedah atau Kelantan kerana dialek mereka memang bunyinya jauh berbeza dari bunyi bahasa Melayu standard berbanding dialek Johor yang mempunyai banyak persamaan dengan bahasa Melayu standard.


No comments:

Post a Comment