CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

:: Ceritera Seorang Aku ::

create your own banner at mybannermaker.com!

Wednesday, March 16, 2011

(^_^) Situasi 34: O.K




Assalamualaikum….

Dalam entri kali ini saya ingin membicarakan tentang penggunaan satu perkataan yang sering digunakan dalam situasi seharian iaitu perkataan ‘O.K’.
Jika dilihat maksudnya di dalam kamus dewan, O.K membawa maksud baiklah. Saya teringat mengenai pembentangan kumpulan kami pada hari Khamis 11 Mac yang lepas, seorang dari ahli kumpulan saya menggunakan perkataan O.K semasa melakukan pembentangan di hadapan kelas, kemudian dia ditegur oleh pensyarah kami iaitu Prof Emeritus Abdullah Hassan.

Prof:Boleh tidak kalau kamu jangan gunakan perkataan O.K…
Rakan saya: Baiklah Prof…

Apabila meneruskan pembentangan, rakan saya masih mengulangi perkataan O.K tersebut. Sebenarnya perkataan O.K sudah menjadi kebiasaan kepada kita untuk menggunakannya. Jadi kebiasaan itulah yang membuatkan kita sukar untuk menggunakan perkataan lain menggantikan perkataan O.K. Perkataan O.K boleh ditukar dengan perkataan ‘baiklah’ tetapi kerana kebiasaan menyebut perkataan O.K maka agak janggal jika menggunakan perkataan ‘baiklah’. Perkataan ‘baiklah’ dari segi penggunaannya nampak agak janggal dan skema tetapi sebagai seorang bakal guru, seharusnya kita cuba membiasakan diri menggunakan bahasa Melayu yang betul.


No comments:

Post a Comment